Waarom wachten tot 2018?

Filters
placeholder

Tentoonstelling Tamme Hansma

Tentoonstelling Tamme Hansma 16 maart t/m 11 mei 2017 in het Atrium van De Friesland Zorgverzekeraar Tamme Hansma (Surhuisterveen, 1954) uit Hitzum was als kind al geboeid door het werken met composities en kleuren. Toch kon hij op school maar nauwelijks een voldoende halen voor tekenen en schilderen. Daardoor heeft hij lang gedacht dat hij geen talent had. Tot hij tweeëntwintig jaar geleden eens met een vriend meeging naar tekenles. Daar bleek dat de oude liefde nooit verdwenen was. Jarenlang volgde hij lessen bij verschillende kunstenaars. Aanvankelijk leerde hij om realistisch te schilderen. Op een cursus bij Helena de Boer leerde hij om vanuit zijn intuïtie te schilderen en daardoor ging er een wereld voor hem open. De realistische landschappen maakten plaats voor innerlijke landschappen. De laatste jaren heeft het werk van Willem van Althuis en Mark Rothko hem sterk beïnvloed en geïnspireerd. Mark Rothko was een van de eerste kunstenaars die rond 1950 spiritualiteit in de abstracte kunst centraal stelde. Ook het werk van Tamme Hansma is gericht op de emotionele ervaring van hemzelf en de toeschouwer. www.tammehansma.nl

Tentoonstellingen
  • 08:30
  • De Friesland Zorgverzekeraar
placeholder

Vrijdagmarkt op het Wilhelminaplein

Wekelijkse markt op het Wilhelminaplein met een gevarieerd aanbod. Van kleding tot groente en alles wat daar tussen zit.

Markten
  • 09:00
  • Wilhelminaplein
placeholder

Sa oars

Het portret in de beeldende kunst is al vanaf de oudheid een favoriet thema en kenmerkt zich in het karakteristieke van elk kind, uniek in zijn eigen soort. Sa oars, zo anders.

Tentoonstellingen
  • 09:00
  • Tresoar
placeholder

Expositie cursisten Atelier GR

De komende weken is in de expositieruimte van Kunstkade, Groot Schavernek 9f Leeuwarden, werk te zien van cursisten van twee cursussen van Atelier GR. De cursus: Schilderen Anders dan Anders is bedoeld voor beginners die denken dat ze niets kunnen en gevorderden die eens wat anders willen. Er wordt gewerkt met verschillende materialen waarbij allerlei technieken worden uitgeprobeerd. Het doel is de cursisten te helpen met het vinden van ideeën en die uit te werken tot verrassende resultaten. Er wordt gewerkt met een thema dat op diverse manieren geïnterpreteerd kan worden. Dit voorjaar was het thema : WORTELS. Letterlijk, zoals boomwortels of een bos peentjes en figuurlijk in de betekenis van je “ROOTS”: “Waar kom je vandaan?” Het resultaat was een serie werkstukken waarin wortels en persoonlijke herinneringen te zien zijn. De cursus: Schilderen met olieverf is bedoeld voor mensen met enige ervaring. In het najaar van 2016 hebben zij zich beziggehouden met de technische kanten van het schilderen met olieverf en daaruit is de serie “KNUFFEL MET BAL” ontstaan. In het voorjaar is er gewerkt met het thema : MASKERADE. Eerste inspiratiebron waren de “Staalmeesters” van Rembrandt die door de cursisten op verschillende manieren door gemaskerden werden vervangen. Het tweede werkstuk is gemaakt n.a.v. vier poserende modellen. Ook hier is het thema maskerade duidelijk zichtbaar. Beide cursussen worden gegeven op zeven donderdagmiddagen, eens in de twee weken. Docent is Marian Gerrits-Rademaker. Zij is afgestudeerd aan de Klassieke Academie voor schilderkunst in Groningen en heeft ruime leservaring. De cursussen vinden plaats in het atelier aan de Johannes Semsstraat achter nummer 16.

Tentoonstellingen
  • 10:00
  • Kunstkade
placeholder

Tentoonstelling Made in Leeuwarden

Tot mei 2017 staat in het Historisch Centrum Leeuwarden (HCL) een tentoonstelling over ruim tweehonderd jaar industriële bedrijvigheid in de Friese hoofdstad. De industriële revolutie in Europa begon omstreeks 1750 in Groot-Brittannië. In de eeuw daarna volgde de rest van Europa. Nederland bleef zich echter lang richten op de handel en landbouw. Pas rond 1860 kwam de industrialisatie op gang en ging Nederland over op stoomkracht. In Leeuwarden was molenaar Hendricus Jacobus Barneveld de eerste ondernemer die in 1851 een stoommachine aanschafte. In de daarop volgende decennia kwam in Leeuwarden vooral de voedsel- en genotsindustrie op gang en werd er in de hoofdstad al snel geproduceerd voor een nationale en internationale markt. De bedrijven in Leeuwarden hebben een blijvende impressie achtergelaten. Kaas van Frico, levertraan van Draisma van Valkenburg, Bebogeen van Benninga, Autodrop van Van Slooten, koffiemelk van Friesche Vlag, jenever van Bokma, Bebelac van de Lijempf en vuurwerk van Schuurmans, wie kent ze niet? Het zijn allemaal producten en sterke merken: Made in Leeuwarden! Een historische tijdlijn voert je langs de belangrijkste gebeurtenissen gedurende de industrialisatie van Leeuwarden aan de hand van oude foto’s, affiches, voorwerpen en films.

Musea - Tentoonstellingen
  • 11:00
  • Historisch Centrum Leeuwarden
placeholder

Het Verhaal van Leeuwarden

Ben je geïnteresseerd in de geschiedenis van de hoofdstad van Friesland? Bezoek dan het Historisch Centrum Leeuwarden (HCL), waar de expositie Het verhaal van Leeuwarden een fascinerend beeld geeft van meer dan duizend jaar geschiedenis. Bijzondere historische voorwerpen, archiefstukken, films en teksten brengen het wel en wee van de Leeuwarders tot leven. Van een klein terpdorp van boeren, vissers en handelaren, ontwikkelt het zich rond 1300 tot een stad van bescheiden omvang. In de zestiende en zeventiende eeuw groeit de stad sterk. In Leeuwarden is dan ook het hof van de Friese stadhouders, de voorouders van koning Willem Alexander, gevestigd. Een periode van economische stagnatie volgt. Inmiddels is Leeuwarden uitgegroeid tot een dynamisch, regionaal centrum voor bestuur, cultuur en economie.

Musea - Tentoonstellingen
  • 11:00
  • Historisch Centrum Leeuwarden
placeholder

Pinguin haringhapfestijn

De pinguïns – die vanwege hun uiterlijk vaak gekscherend voor ‘obers’ worden aangezien – krijgen dan namelijk een smakelijk diner voorgeschoteld. Ze blijven alleen niet netjes aan tafel zitten, maar waggelen en happen in de rondte…

Dit is er ook nog
  • 11:00
  • Aqua Zoo Friesland
placeholder

Leeuwarden in de jaren zeventig

Wat er in de jaren zeventig in Leeuwarden ook gebeurde, fotograaf Paul Janssen was erbij. Van gouden plaat voor Herman Brood tot demping van Het Vliet, van fietsdemonstratie tot bezetting van De Klanderij, hij was met zijn camera ter plekke. Paul Janssen (1946-2009), die de ‘seventies’ als zelfstandig fotograaf in tienduizenden beelden vastlegde, liet een indrukwekkend archief met duizenden negatieven na. Uit dat unieke materiaal, nu onderdeel van de collecties van het HCL, is een selectie gemaakt voor de tentoonstelling. Na de jaren zeventig maakt Paul nog ruim een kwart eeuw deel uit van de fotoredactie van de Leeuwarder Courant, waar hij ook toen vooral de stad als werkgebied had. Een stad die hij, ver voor het tijdperk van de drones, al met een modelvliegtuigje uit de lucht fotografeerde. Dichtbij of van veraf: als het om Leeuwarden ging was Paul Janssen altijd in beeld.

Tentoonstellingen
  • 11:00
  • Historisch Centrum Leeuwarden
placeholder

EKWC

Keramiekmuseum Princessehof en het Europees Keramisch Werkcentrum in Oisterwijk gaan de komende jaren samenwerken. Het Princessehof maakt tentoonstellingen met werk van kunstenaars die een werkperiode in het EKWC achter de rug hebben.

Dit is er ook nog
  • 11:00
  • Keramiekmuseum Princessehof
placeholder

Willy van der Duyn

In deze tentoonstelling toont Willy van der Duyn haar nieuwste schilderijen, grafiek en objecten, die weliswaar erg verschillend zijn in techniek, maar in hun beeldtaal en ontstaanswijze veel overeenkomsten vertonen. Willy heeft een fragmentarische manier van werken. Ze rangschikt de beeldelementen opnieuw waardoor ze een andere betekenis krijgen. Het beeld bevindt zich tussen abstractie en figuratie. Titels zijn een belangrijk onderdeel van het werk. Ze moeten dezelfde associatieve werking hebben als de voorstellingen. Duyn heeft een voorliefde voor verweerde huiden, oppervlakten en robuuste lijnen; dat zie je in al haar werk terug. Net als de autobiografische emotie die volgens Duyn associatief moet blijven. Meer dan de ratio speelt toeval tijdens het werkproces een grote rol. “Het beste werk maakt zichzelf.” In de schilderijen wordt in combinatie met collage, acryl- en olieverf op het doek gewerkt. De structuur is belangrijk. De verf is vaak vermengd met zand of as, zodat de huid van de schildering organisch wordt. Soms zijn de kleuren aards en gedempt, dan weer gloedvol en stralend. De kleuren houtsnedes ontstaan meestal met de zogenaamde reductietechniek. Dat wil zeggen, dat het beeld wordt opgebouwd door uit een houten plaat telkens een deel weg te snijden en de plaat vervolgens af te drukken op papier. Dit wordt voor elke kleur afzonderlijk herhaald. Het beeld van de houtsnedes is los en speels. De oplage is beperkt. De objecten zijn geassembleerd van (gevonden) voorwerpen, die er geheimzinnig en speels uit zien. Het werk is een reactie op de wereld en het is klaar als het onderwerp er niet meer toe doet.

Tentoonstellingen
  • 12:30
  • artemisia in kunstzaken